مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب
مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب

استاندارد جوشکاری

با سلام این متنی دربارهی استانداردهای جوشکاری به زبان انگلیسی هست 
امیدوارم راضی باشید

 

فیلم استحکام کششی نمونه هایی از فولاد و آلومینیم

امروز اولین فایل ویدئویی رو برای دانلود می گذارم، این فایل در سایت دانشگاه صنعتی Clausthal آلمان با با پسوند rm و با حجم 30 مگابایت موجود است که قابل دانلود هم نمی باشد، آن را در زیر برای شما با حجم حدودا 7 مگابایت و کیفیت عالی گذاشته ام.

همان طور که می دانید استحکام کششی مبنایی برای شناخت خواص مواد می باشد، در این فیلم استحکام کششی نمونه هایی از فولاد و آلومینیم نشان داده شده است.

فیلم تست استحکام کششی http://metallurgy.mihanblog.com


ادامه مطلب ...

مجلات Inspection Trends

مجلات بی نظیر Inspection Trends موسسه جوش آمریکا (AWS) بصورت فصل نامه از سال مجله inspection Trends2004 تاکنون منتشر گردیده است که مقالات بسیار مفید و ارزنده ای را در زمینه های بازرسی جوش و آزمایش های غیرمخرب می توانید در آن جستجو و مطالعه نمایید.

مشاهده این مجلات کاملا رایگان و بطور عمومی از طریق لینک زیر امکان پذیر است. البته فایل pdf یا html آن فقط برای اعضای AWS دسترسی داده شده است.

برای مشاهده آخرین شماره این مجله (فصل بهار سال 2012)اینجا کلیک نمایید.

برای مشاهده شماره های پیشین می توانید به بخش بایگانی سایت مراجعه نمایید.


مجله Inspectioneering Journal

ژورنالی در زمینه بازرسی فنی تجهیزات، خوردگی، FFS، یکپارچگی مکانیکی، آزمایش های غیرمخرب،مجله inspectioneeringبازرسی بر مبنای ریسک و فن آوری های بازرسی می باشد که در 6 شماره سالانه (هر دو ماه یکبار) چاپ می گردد.

سرپرست ویراستاری و مدیر مسئول مجله آقای آلوارادو (Greg Alvarado) می باشد که بیش از 30 سال تجربه در صنایع شیمیایی، پتروشیمی و نفت و گاز بعنوان مشاور ارشد در امور خوردگی، مواد و آزمایش های غیرمخرب دارد.

همچنین آقای John Reynolds بعنوان متخصص و کارشناس در این مجله فعالیت می نماید. ایشان در شرکت بین المللی Intertek/Moody بعنوان مشاور ارشد می باشد و قبل از آن نیز در نفت شل مشاور مهندسی بوده است. همچنین ایشان در تعدادی از استانداردهای API در زمینه بازرسی بعنوان ویرایشگر اصلی فعالیت دارند.

 

برای آشنایی بیشتر با سبک و سیاق این مجله نسخه شماره 13 سال 2007 آن پیوست گردیده است. در این شماره مقالات بسیار مفیدی خواهید خواند:

ترک خوردگی تنشی فولاد کربنی، بازرسی مبدل های حرارتی، بازرسی بر مبنای ریسک (RBI) و مقاله بسیار جالب از جان رینولدز با عنوان چرا بعضی از سایت های عملیاتی توجه نمی کنند؟

پیوست ها:
دانلود فایل (MayJune07-inspectioneering.pdf)MayJune07-inspectioneering.pdf[مجله inspectioneering]4698 Kb

مجله مخازن ذخیره Tank Talk

مخازن ذخیره یا تانک های ذخیره ظروفی هستند که معمولا برای نگهداری سیالات و گاهی اوقات نیز برایمجلات مخازن ذخیره Tank Talkنگهداری گازهای فشرده استفاده می شوند. با توجه به مصارف عمده مخازن ذخیره در پالایشگاه ها و کارخانه های مواد شیمیایی و نقش مهم آنها در نگهداری و ذخیره مواد اولیه و یا محصول، بازرسی و کنترل کیفیت در دوره ساخت و بهره برداری در عمر و کارکرد آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مجلات Tank Talk که توسط شرکت Tank Industry consultants منتشر می شود اطلاعات بسیار مفیدی راجع به مخازن ذخیره بخصوص مباحث بازرسی و مهندسی آنها برای کارشناسان و مهندسان ارائه می نماید.

علاقمندان از طریق لینک زیر می توانند بطور رایگان این مجلات را دانلود نمایند.

لینک دانلود مجلات Tank Talk

هندبوک فارسی تست های غیر مخرب رادیو گرافی صنعتی

این هندبوک در 68 صفحه و 12 بخش به زبان فارسی در سال 84 توسط محمد حسین رفیعی و آرش همتیان ترجمه و گردآوری شده و در برای سطوح 1 و 2 بازرسی به چاپ رسیده است. این پست به تقاضای بازدیدکنندگان گرامی و به منظور اطلاع رسانی در مورد این تست در وبلاگ قرار داده شده است.


دانلود

بررسی امکان سخت کردن ضربه ای نواحی اطراف جوش آلیاژهای آلومینیم ت

بررسی امکان سخت کردن ضربه ای نواحی اطراف جوش آلیاژهای آلومینیم توسط EB

در تحقیق حاضر امکان سخت کردن ضربه ای نواحی اطراف جوش در آلیاژهای آلومینیم 5010 و 6063 توسط پرتوهای الکترونی پرانرژی مورد مطالعه قرار گرفته است. نمونه های جوشکاری شده از هر آلیاژ توسط شتاب دهنده الکترون غیرخطی رودوترون در مدت زمان 5 ثانیه و شدت جریان 6mA با انرژی ثابت 10MeV بصورت استاتیک تحت پرتوهی با شدت های متفاوت گردید. نتایج حاصل از آزمایش سختی سنجی روی نمونه ها نشان می دهد که بیشترین افزایش سختی در نواحی اطراف جوش آلیاژ 6063 بعد از اعمال پرتوهای الکترونی در KGY 69.99 ایجاد گردید. نتایج مطالعات انجام شده روی نمونه ها توسط آزمایشهای متالوگرافی، تحلیل گر تصویری، میکروسکوپ الکترونی روبشی و میکروسکوپ الکترونی عبوری حاکی از آن است که سخت کردن ضربه ای در نمونه ها ایجاد نشده و افزایش سختی ایجاد شده ناشی از اثر پرتوهای الکترونی بر روی ماده است.


دانلود

هندبوک بازرسی جوش(Welding Inspection Handbook)

Welding
Inspection
Handbook

Third Edition
2000
Prepared by
AWS Committee on Methods of Inspection
Under the Direction of
AWS Technical Activities Committee
Approved by
AWS Board of Directors

Welding Inspection Handbook


"برای دانلود کتاب اینجا کلیک کنید"

استاندارد ISO 3834 الزامات کیفیتی جوشکاری ذوبی مواد فلزی

                                         ایزو 3834 استاندارد اجباری جوشکاری 

استاندارد ISO 3834 الزامات کیفیتی جوشکاری ذوبی مواد فلزی را در شش بخش شامل می شود. این استاندارد اخیرا توسط شورای عالی استاندارد بعنوان استاندارد اجباری بمنظور جوشکاری های مورد استفاده در کارگاه های ساخت و نصب مورد تصویب قرار گرفت.

استاندارد ایزو 3834 که توسط سازمان ملی استاندارد ایران نیز در 6 مجلد ترجمه و منتشر شده است در سه سطح الزامات کیفیت جوشکاری را بیان می نماید. این سه سطح شامل 2-3834، 3-3834 و 4-3834 می باشد که سخت گیرانه ترین این الزامات استاندارد 2-3834 است و به ترتیب الزامات آن در استانداردهای 3-3834 و 4-3834 ساده تر می شود.

اگر شرکتی بتواند بر اساس استاندارد 2-3834 مورد ارزیابی انطباق قرار گیرد و در نهایت موفق به دریافت گواهینامه این استاندارد شود مطمئنا استانداردهای دیگر 3-3834 و 4-3834 را نیز خواهد داشت.

ادامه مطلب ...

استاندارد ISO 5817:2007 با عنوان جوشکاری ذوبی – اتصالات جوشکاری

استاندارد ISO 5817:2007 با عنوان جوشکاری ذوبی – اتصالات جوشکاری در فولاد، نیکل، تیتانیوم وآلیاژهای آنها (به جز جوشکاری لیزری یا الکترونی) – سطوح کیفیت برای ناپیوستگی های جوش یک استاندارد بین المللی است که ابعاد ناپیوستگی هایی که نوعا در فرایند ساخت رخ می دهند را تعریف می نماید. این استاندارد را می توان برای تولید اتصالات جوشکاری در یک سیستم کیفیت بکار گرفت.

این استاندارد مقادیر ابعادی ناپیوستگی ها را در سه دسته تقسیم بندی نموده است که برای هر کاربرد خاصی می توان یکی از این دسته ها را انتخاب نمود. پیش از ساخت (ترجیحا پیش از عقد قرارداد یا در مرحله پیشنهاد) بایستی سطح کیفیت بر اساس یکی از این دسته ها انتخاب شود.

البته می توان دسته ها یا سطوح کیفیت مختلفی را در اتصالات جوشکاری یک محصول انتخاب نمود. این موضوع بایستی در بحث طراحی و بالطبع در هزینه های ساخت و بازرسی لحاظ شود.

این استاندارد روش های بازرسی و شناسایی ناپیوستگی ها را ارائه نمی دهد.

ادامه مطلب ...

واژگان مهم و متداول در استانداردها

خواندن و درک کدها و استانداردها (یا مشخصات فنی) به زبان انگلیسی بدون داشتن درک صحیحی از واژگان و تعاریف اصلی و متداول در استانداردها کار آسانی نیست.

فهمیدن این واژگان به قدری در درک استاندارد و در نهایت بکار بستن آن در پروژه ها مهم و پر اهمیت است که نادیده گرفتن آن در بسیاری اوقات می تواند صدماتی را چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ قراردادی به پروژه وارد سازد.

متداول ترین این واژگان افعال کمکی (معین) همچون shall، should، may و یا استفاده از افعالی همچون proffered، required و recommended می باشد.

در این مقاله سعی می شود با مثال هایی به درک صحیح و روشنی از این افعال برسیم.

ادامه مطلب ...

دانلود هندبوک کلد و فلزات نامشابه AWS

یکی از مراجع مهم جوشکاری که بوفور مورد استفاده مهندسان و بازرسان جوش است هندبوکجوشکاری کلد و فلزات نامشابه جوشکاری موسسه جوشکاری آمریکا (AWS) می باشد. فصل ششم از این هندبوک به جوشکاری کلد (Clad) و فلزات نامشابه اختصاص دارد.

در بخش ابتدایی این هندبوک اصول و مبانی اولیه جوشکاری فلزات نامشابه و فاکتورهای اساسی در جوشکاری آنها شامل فلز جوش، تاثیر آلیاژها و میزان رقت، محدوده دمایی ذوب، هدایت گرمایی، انبساط حرارتی، پیش گرمی و پس گرمی و دیگر فاکتورها همچون تاثیرات مغناطیسی و طراحی اتصال توضیح داده شده است.

در بخش بعدی فاکتورهای اساسی در عمر و کارکرد اتصالات جوشکاری شده فلزات نامشابه به لحاظ خواص فیزیکی و مکانیکی آنها، پایداری ریزساختار و مقاومت در برابر اکسیداسیون و خوردگی مورد بحث قرار می گیرد.

در بخشهای دیگر از این هندبوک بطور بسیار قابل فهمی روش انتخاب الکترودها و فرایندهای مناسب جوشکاری برای انواع کلد و فلزات نامشابه ذکر شده است.

همچنین روش اعمال lining و جوشکاری Overlay و Buttering در قسمت انتهایی هندبوک توضیح داده شده است.

مطالعه این هندبوک برای بازرسان جوش برای فهم و درک صحیح از الزامات جوشکاری کلد، فلزات نامشابه، Buttering و lining توصیه می شود.

از بخش پیوست می توانید این هندبوک را دانلود نمایید.

پیوست ها:

دانلود فایل (clad and dissimilar metals.pdf)AWS Handbook

[Chapter 6 AWS Handbook:Clad and dissimilar metals]

3965 Kb

متالورژی و عملیات حرارتی چدن ها

متالورژی و عملیات حرارتی

چدن ها

دکتر محمد علی گلعذار

"برای دانلود اینجا کلید کنید"

دانلود استاندارد ASME SEC VIII

دانلود استاندارد ASME SEC VIII که شامل:

DIV I Rules for Construction of Pressure Vessels

DIV.2 Alternative Rules

DIV.3 Alternative Rules for high Pressure Vessel

"برای دانلود این مطلب اینجا کلیک کنید"

ترک جوش Weld cracking

ترک جوش Weld cracking

انواع مختلفی از عدم اتصال ممکن است در جوش یا مناطقی که تحت تأثیر حرارت قرار می‌گیرند، رخ دهد. جوشها ممکن است دارای تخلخل ، آخالهای سرباره یا انواع ترکها باشند. تخلخل و آخالهای سرباره شاید در جوش تا حدی قابل قبول باشد اما ترکها در جوش هرگز قابل قبول نمی‌باشند. وجود ترک در جوش یا در مجاورت جوش نشانگر این مسئله می‌باشد که حتما مشکلی در حین کار وجود داشته است. بررسی دقیق ترکها ، تعیین علت اجاد آنها و نیز راههای جلوگیری از آنها را برای ما امکان پذیر می‌سازد. در ابتدا ما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که بین ترک و شکست تفاوت قائل شویم. منظور ما از ترک ، پدیده‌ای است که در اثر عواملی مانند انجماد ، سرد شدن و تنشهای داخلی که به علت انقباض جوش می‌باشد ایجاد می‌گردد. ترکهای گرم ، ترکهایی می‌باشند که در دماهای بالا رخ می‌دهند و معمولا به انجماد ربط دارند.

ادامه مطلب ...

جوش MAG (CO2

جوش MAG

دی اکسید کربن از گازهای دیگری که در روش قوس الکتریکی استفاده می شوند، ارزانتر است. اولین گازی که دردستگاه های تمام اتوماتیک بکار رفت دی اکسید کربن بود، اکنون هم از این گاز در دستگاه های تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده می شود. دی اکسید کربن خاصیت حفاظتی بسیار خوبی دارد و به طول قوس بسیار حساس است، در موقع استفاده از این گاز باید طول قوس را ثابت نگه داشت، بنابراین در دستگاه‌های تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک که طول قوس باید ثابت نگه داشته شود استفاده از این گاز ایده آل است. درموقع استفاده از این گاز برای ثبات قوس و پیشگیری از ناجور شدن آن، از الکترودهای روپوش شده یا تنه کار استفاده می کنند. بیشترین گازی که در جوشکاری فولاد معمولی بکار می رود CO2 است. بزرگترین مزیت این گاز همانطور که گفته شد ارزان قیمت بودن آن است(1/0 بهای آرگون) بر خلاف گازهای اتمی، دی اکسید کربن در محل قوس الکتریکی به اکسیژن و مونو اکسید کربن تجزیه می شود، هر چند گازهای مزبور بعد از خنک شدن به CO2 تبدیل می شوند. در این حالت گازها و سایر مواد موجود قبل از جامد شدن جوش از آن خارج می شوند. جریان بیشتری که در موقع استفاده از CO2 مصرف می شود (در حدود %25) باعث تلاطم بیشتر حوضچه مذاب شده و در نتیجه حباب های گازهای موجود در داخل جوش به سطح فلز صعود کرده و قبل از انجماد از آن خارج می شوند، در نتیجه تخلخل جسم کمتر خواهد بود. چون درموقع جوشکاری مقداری مونو اکسید کربن و حتی گازهای اُزُن تولید می شوند، کارگاه حتماً باید بخوبی تهویه شود، به هر حال باید از جمع شدن گازهای سمی در اطراف جوش جلوگیری کرد.

ادامه مطلب ...

ck45فلز

 عملیات حرارتی، فرایندی است که با هدف بهبود خواص مکانیکی مواد، بر روی قطعات انجام می‌شود. با توجه به گسترش استفاده از فولاد کربنی عملیاتی حرارتی شونده و نیز کاربرد متفاوت آنها و قابلیت عملیات حرارتی پذیری بسیار زیاد و صرفه اقتصادی این نوع فولاد ها تولید کنندگان قطعات را بر آن داشته که بیشتر از این نوع فولادها جهت تولید محصولات متنوع استفاده کنند.

لازم به ذکر است که خواص مکانیکی مطلوب این نوع فولادها بیشتر از راه عملیات حرارتی به دست می آید. لذا رسیدن به سیکل هایی که حداکثر خواص مکانیکی را در کنار سادگی و قابلیت دسترسی و نیز صرفه اقتصادی بدست آورند. خیلی حائز اهمیت است.

در این پروژه یکی از با اهمیت ترین فولاد های عملیاتی حرارتی شونده ؛ فولاد ck45  مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به کاربردهای فراوان این نوع فولاد با توجه آنالیز شیمیایی و نیز خواص مختلف متالورژی و مکانیکی ،مخصوصا در صنایع حساس، لزوم بررسی آن جهت استفاده بهینه از این فولاد با توجه به قابلیت های این نوع فولاد را ضروری می نماید.

 هدف از این پروژه بررسی رفتار تبلور مجدد فولاد ck45 می باشد. که این مطالب همراه نمونه های از تصاویر متالوگرافی شده می باشد که در متن آورده شده است .

 

ادامه مطلب ...