مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب
مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب

دستورالعمل جوشکاری،گزارش تائید آن و تائید صلاحیت جوشکار

دستورالعمل جوشکاری،گزارش تائید آن و تائید صلاحیت جوشکار بر اساس کد ASME 

دانلود پروژه

تکنولوژی جوشکاری

تکنولوژی جوشکاری
شرح :
بشر اولیه زمانی که فلز را شناخت و به نحوه ذوب و ریخته گری آن پی برد، در زمینه اتصال قطعات فلزی تلاشهای زیادی کرد و توانست لحیم کاری و بعضی از روشهای ساده جوشکاری را ابداع نماید .
تمامی روش های متداول جوشکاری به همراه عکس ها و جزئیات هر روش در این کتاب جمع آوری شده است .  
ادامه مطلب ...

عیوب معمول جوش

عیوب معمول جوش
شرح : 
جوشکاری بدیلی وجود شار حرارتی بسیار بالا و شرایط تکنیکی آن بشدت در معرض ایجاد عیب و نقص در جوش و در نتیجه ناکام ماندن از ایجاد یک جوش با استحکام کافی است . عیوب میتوانند در اثر عوامل مختلف اعم از نامناسب بودن مواد مصرفی ، عدم مهارت جوشکار و عملیات ناصحیح پیش گرم و پس گرم  و غیره بوجود آیند که در این کتابچه به معرفی این عیوب پرداخته ایم . 
ادامه مطلب ...

مقدمه ای بر تست های غیر مخرب

تست های غیر مخرب در جوشکاری صنعتی

 

شرح :

بطور کلی تست هایی که بر روی مواد انجام می گیرند شامل دو دسته هستند :

۱-مخرب     ۲- غیرمخرب .

تست های مخرب شامل : تست فشار ، کشش ، ضربه ، سایش ، سختی و … ، و تست های غیر مخرب شامل ۱۲ روش : چشمی ، مایعات نافذ ، ذرات مغناطیس ، اولتراسونیک ، پرتونگاری ، جزیان های گردابی ، مافوق صوت  و … می شوند .برای آشنایی با این تست ها ۲ کتاب جامع برای شما در نظر گرفته شده است .

ادامه مطلب ...

اطلاعات سودمند در طراحی پایپینگ (لوله کشی صنعتی)

استاندارد(PROCESS PIPING)  ASME B31.3 :

بطور کلی این استاندارد مجموعه ای از ضوابط و قوانینی است که هر طرح لوله کشی که بر اساس این استاندارد طراحی می شود  باید این ضوابط را رعایت کند . این استاندارد شامل بخش های متعددی از جمله ضوابط طراحی ، متریال ، مونتاژ ، تست و بازرسی های فنی است که در مواردی به استاندارد های دیگر نیز ارجاع داده شده است ، این بدین معناست که استاندارد B31.3 به تنهایی همه موارد را در بر نمی گیرد و فقط حداقل های یک سیستم لوله کشی را بیان می کند.

این استاندارد در مورد نحوه طراحی هیچ دستورالعملی ارایه نمی دهد و تنها با ارایه فرمول ها و معادلات سعی در آسان نمودن کار طراحی دارد.

تفاوت ASME B31.1 (POWER PIPING) و ASME B31.3 (PROCESS PIPING) :

استاندارد B31.3 از ضریب اطمینان 1 الی 3 استفاده می کند  در حالیکه ضریب اطمینان در B31.1 بین 1 الی 4 است. بطور کلی طرح هایی که بر طبق استاندارد B31.1 طراحی شده اند عمری در حدود 40 سال داشته اند در حالیکه این زمان در طرح های با طراحی B31.3 به 20 الی 30 سال کاهش می یابد.

حق تعیین اینکه کدام استاندارد برای نصب لوله کشی مناسب است با کارفرما می باشد . علاوه بر دو استاندارد ذکر شده ،استانداردهای بخش B31  مانند ASME B31.4 , ASME B31.5, ASME B31.8 نیز بستگی به کاربری آنها می تواند توسط کارفرما انتخاب گردد تا طراح بر آن اساس طراحی خود را انجام دهد. 
ادامه مطلب ...

چگونه می توان متن Word را صفحه بندی کرد؟ + آموزش تصویری

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ یکی از مواردی که در هر صفحه بندی مهم هست و قطعا باید به آن دقت کنید، اندازه ها و ابعاد صفحه و یا پایان نامه ی شماست، پیش از هر چیز لطفا اول واحد های اندازه گیری را از اینچ به سیستم متریک تغییر بدهید یعنی سانتی متر و غیره بشه واحد ها.

 

ادامه مطلب ...

با ویژگی های جدید نرم افزار Word 2013 آشنا شوید

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ نرم افزار Word، بدون شک پر استفاده ترین نرم افزار از مجموعه برنامه های آفیس است. فضای کاربری در Word 2013 بهبود چشمگیری داشته تا تایپ و صفحه بندی نوشته ها برای کاربر ساده تر شود. همچنین قابلیت ویرایش فایل های PDF به آن اضافه شده است.
امکانات جدید برای تایپ، رسم جدول و نمودار، ابزارهای تازه صفحه بندی، و ... از جمله ویژگی های جدید ورد 2013 هستند.

 
ادامه مطلب ...

نرم افزار تبدیل PDF فارسی به تمام قالب ها حتی Word

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،تبدیل PDF فارسی به فرمت ورد بسیار برای کاربران اهمیت دارد و گروه اورژانس فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران،یک نرم افزار عالی برای این کار به شما معرفی می کند.

 

نرم افزار PdfGrabber این امکان را برای شما فراهم می آورد تا بسرعت و بسادگی اسناد پی دی اف خود را به تمامی فرمتهای اصلی دیگر تبدیل نمایید. این نرم افزار از فونت اصلی به کار رفته در سند پی دی اف برای نزدیک تر شدن هر چه بیشتر نتیجه کار به صفحه بندی فایل اصلی استفاده می نماید. بااستفاده از ویرایشگر محتوای نرم افزار نیز می توان انتخاب نمود که چه بخشی از فایل پی دی اف بایستی استخراج شود ویا اینکه تمامی فایل را بصورت یکجا تبدیل نمود.


  ادامه مطلب ...

کاربرد مخزن

مخزن


اصطلاح عمومی مخزن را می توان از نظر ساختار به دو دسته کلی مخازن با اجزاء داخلی (مثل پوسته مبدل های حرارتی ، ظروف همزن دار ، برج تقطیر و ... ) و مخازن بدون اجزاء داخلی که تانک ها و درام ها می باشند ، محدود کرد . تفاوت تانک و درام در اندازه آنها می باشد که زمان اقامت یک جریان مداوم در درام از چند دقیقه تجاوز نمی کند ، در صورتیکه این زمان اقامت برای تانک ها به چندین ساعت می رسد . درام ها در خطوط فرآیند قبل یا بعد از دستگاه های فرآیندی استفاده می شوند که به عنوان مثال می توان به درام واقع در قبل ازکمپرسور ها اشاره کرد که قطرات مایع را از جریان گازی جدا می کنند. درام قبل از دیگ مانع از آن می شود که دستگاه در وضعیت خشک کار کند . درام پس از کمپرسور رفت و برگشتی ضربه آن را متعادل می کند . تانک ها مخازن بزرگتری هستند که می توان به تانک خوراک (Feed Tank) برج تقطیر ناپیوسته که ممکن است خوراک چندین روز را در خود نگهدارد و همینطور مخازن ذخیره اشاره کرد .


مخازن از نظر کاربرد به ۲ دسته مخازن ذخیره و تحت فشار تقسیم می شوند که هر کدام در موارد خاص فرآیندی مورد استفاده قرار می گیرند .

● انواع مخازن ذخیره


به طور کلی فرآورده های نفتی را از نظر انباشتن در مخزن ها می توان به سه دسته تقسیم کرد :

۱) فرآورده هایی که فشار بخار آنها از ۱.۵ پوند بر اینچ مربع کمتر است معمولا" در مخزن های سقف ثابت نگهداری می شوند

۲) فرآورده هایی که فشار بخار آنها بیشتر از ۱.۵ پوند بر اینچ مربع است در مخزن های سقف شناور نگهداری می شوند 

۳) فرآورده هایی که دارای فشار بخار زیادتر تا نزدیک ۱۰۰ پوند بر اینچ مربع هستند ، در مخزن های کروی یا استوانه ای نگهداری می شوند .  ادامه مطلب ...

برای جوشکاری عدسی مخازن

قسمت سوم 


برای جوشکاری عدسی بهبه بدنه انواع مختلف شکل لبه های ماشین کاری شده مورد استفاده قرار می گیرد .در زیر به برخی از انواع مختلف شکل عدسیها اشهره می شود.

۱٫عدسی های فلنجی(flange only head)

2.عدسی های بشقابی( Fiange STD.Dished & flanged shallow dished)

3.عدسیهای بشقابی مطابق با کد ASME

4.عدسی های بیضوی مطابق با ASME ,API

5.عدسی های نیم کروی

۶٫عدسیهای مخروطی ونیم مخروطی


ادامه مطلب ...

طبقه بندی مخازن تحت فشار

قسمت دوم


طبقه بندی بر اساس شکل

مخازن استوانه ای

اغلب بصورت یک استوانه ای با دو سر عدسی ساخته می شوند .این نوع مخزن ف رایج ترین نوع مخزن است .مخازن استوانه ای بلند (برجها) ممکن است عمودی یا افقی باشند . اصولا” نیاز عملیاتی یک برج تعیین کننده نوع افقی یا عمودی آن است .برای مثال برجهای packedکه نیاز به ثقل جهت جداسازی فازها دارند بصورت عمودی نصب می شونددر حالیکه مبدلهای حرارتی یا مخازن هم می توانند بصورت افقی وهم بصورت عمودی نصب گردند. در مورد مبدلهای حرارتی این انتخاب عموما” بوسیله روش انتقال گرما وسیر سیال صورت می گیرد .درمخازن ذخیره محل نصب عمدتا” عامل انتخاب می باشد.



ادامه مطلب ...

مطالب درباره انواع مخازن

قسمت اول


انواع مخازن

در فرآیندهای شیمیایی نیاز به حمل ونقل ونگهداری مواد است که برای اینکاراز مخازن استفاده می کنند . این مخازن بسته به نوع ماده وخواص فیزیکی وشمیایی آن گوناگون هستند

مخازن به دو گروه اصلی تقسیم می شوند :

• مخازن ذخیره

• مخازن

مخازن ذخیره

در این مخازن فشار سیال در محدوده فشار اتمسفر بوده واز آنها برای نگهداری مواد استفاده می شود



مخازن ذخیره سرباز

این مخازن برای ذخیره سیالاتی بکار می روند که نگهداری آنها بصورت سرباز امکان پذیر باشد .

مخازن ذخیره بسته

سیالات آتش گیر گاز ها مواد شیمیایی خطرناک وسیالاتی که سمی ازآنها منتشر می شود در مخازن بسته نگهداری می شوند.  ادامه مطلب ...

آموزش بازرسی فنی و کنترل کیفیت جوش

کاربرد 

اطلاعاتی که در این راهنما آمده است برای مسئولیتها و وظایف عمومی بازرسان چشمی جوش و همچنین کسانی که مسئولیتها و وظایف دقیقی که در کد و استانداردهای خاصی تعریف شده ، قابل اجرا می باشد. در این راهنما اطلاعات مربوط به روشهای آزمون چشمی (Vt) قابل اعمال به جوش تهیه شده است.بازرس باید دانش هر یک از اصول و روشهای آزمون موردنیاز جهت یک جوش مشخص را داشته باشد.مدیریت و نظارت بر بازرسی باید از اصول و روشهای اعمال شده ،درک کافی داشته باشند و این جزئی از مسئولیتهای آنان می باشد. این مسئولیت همچنین شامل تاییدیه(certificate) بازرسان می شود.در این رابطه تاییدیه های موجود در استاندارد موسسه جوشکاری آمریکا (American Welding Society) که تایید شده برنامه بازرسی جوشکاری است ،مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی و ذکر خصوصیات مناسب مربوط به بازرسی چشمی باید به عنوان قسمتی از قرارداد در نظر گرفته شود. در غیاب چنین ملزوماتی از سازنده باید خواسته شود که بصورت کتبی ،جزئیات روشهای مورد استفاده شامل روشهای آزمون را تهیه کند. استانداردهای پذیرفته شده باید از طریق سازنده و خریدار ، قبل از هر گونه شروع جوشکاری ، دقیقا درک و تفهیم شود.این مساله فقط به خاطر استفاده موثرتر از روشهای آزمون نمی باشد بلکه برای جلوگیری از بوجود آمدن هر گونه اشکال در جوشکاری انجام گرفته است که ایا جوشکاری ،رضایت بخش و بر طبق خصوصیات ذکر شده در قرارداد بوده یا نه 
ادامه مطلب ...

عیبهای معمول جوشکاری در اجرای ساختمانهای فولادی، روشهای بازرسی و کنترل کیفیت جوش

عیبهای معمول جوشکاری در اجرای ساختمانهای فولادی، روشهای بازرسی و کنترل کیفیت جوش


1. طراحی و اجرای سازه فلزی

2. عیبها و ناپیوستگى های معمول در جوشکاری  3. ناپیوستگیهاى فلز جوش و فلز پایه  3-1 . ترکها  3-2. ذوب و نفوذ ناقص

3-3. سرباره های محبوس شده  3-4. تخلخل  3-5. بریدگی کنار جوش.  3-6 . پرشدن ناقص  3-7. سررفتن

3-8. تحدب بیش از حد  3-9. لکه قوس و پاشش  3-10. اعوجاج

3-11 . تورق و پارگى سراسری  12.3. جابجا شدن و ناپیوستگی هاى ابعادى  4. آزمایشهای جوش  4-1. ارزیابى جوشکار

روشهاى آزمایشى که کیفیت یک جوش را تعیین می کند، در سه طبقه بندى بسیار وسیع قرار می گیرد.

1-آزمایش هاى غیر مخرب   2- آزمایشهاى مخرب

 3- بازرسى عینى .  4-2. آزمایشهاى غیر مخرب.  4-2-1. آزمون ذرات مغناطیسى

4-2-2. بازرسى با مواد نافذ  4-2-3. آزمون فراصوتى  4-2-4. آزمایش پرتونگاری  4-3. آزمایشهای مخرب    5. نتیجه گیرى

  ادامه مطلب ...