مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب
مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب

شناسایی فلزات

گام اول در جوشکاری شناسایی فلزات است. شناخت صحیح فلز اطلاعات ضروری برای انتخاب فرایند جوشکاری را در اختیار جوشکار قرار می دهد. همچنین به جوشکار امکان می دهد که نوع جوش مورد استفاده، نوع آماده سازی جوش، ترکیب مفتول (در صورت نیاز) و عوامل دیگری را که در یک جوش موفق اثر دارند را انتخاب کند. ناتوانی در شناسایی صحیح فلز احتمال ضعیف بودن جوش را به شدت افزایش می دهد.
شناسایی فلز از روی کاربری آن
فلزات غالبا به راحتی از روی نوع کاربری آن شناخته می شوند. بدنه موتور، چرخ دنده ها، شاسی ها و غیره معمولا از انواع خاصی از فلزات (چدن، فولاد آهنگری شده و غیره) هستند. جوشکار می تواند این اطلاعات را در منابع نوشتاری همراه اجزای فلزی یا قطعات بیابد و یا آن را با تماس با سازنده بدست آورد.
شناسایی با شرایط سطح
گاهی امکان شناخت فلز با لمس کردن آن نیز وجود دارد. مثلا مس، برنج، برنز، نیکل، مونل، اینکونل، سرب و آهن چکش خوار بسیار یکنواخت هستند. از طرف دیگر، فولاد زنگ نزن در هنگام لمس کردن خیلی ناهموار است و فولادهای کم کربن و پر کربن هر دو غالبا علایم آهنگری در روی سطح دارند که آنها را قدری ناهموار می کند.
شناسایی به کمک تست های میدانی
جوشکاری که به تنهایی در یک کارگاه کوچک یا در صحرا کار می کند که در آن جا وسایل خاصی برای تست وجود ندارد. باید از روشهای دیگر شناسایی فلزات استفاده کنند. آنها باید با تجربه خود و چندین تست میدانی که به اندازه ی آنالیز شیمیایی یا تست ماشین کاری دقیق نیستند. این کار را انجام دهند. این تست ها عبارتند از: تست شکست، تست جرقه، تست شعله، تست تراشه، تست مغناطیسی، تست خراش با سوهان
  تست شکست
غالب فلزات را می توان به کمک رنگ سطح شکست ی آنها یا با مطالعه ی یک تراشه بعد از برداشتن آن از سطح فلز به کمک چکش شناسایی کرد.
تست جرقه
روش مورد استفاده برای شناسایی فلزات آهنی تست جرقه است. این یک روش استکه نه دشوار و نه گران است اما نیازمند اطلاع از چگونگی مشخصه های جرقه ای مختلف است. تست جرقه را می توان با اتصال سطح فلز با بک چرخ سمبادی برقی در حال چرخیدن انجام داد. سپس نوع جرقه در یک پیش زمینه ی سیاه دیده می شود و حجم، رنگ، طول و اندازه ی این جرقه ها به محتوی کربن فلز بستگی دارد و متفاوت است. نکته اینکه طول جریان جرقه بیشتر به کمک میزان فشار وارده بر چرخ سمباده تعیین می شود تا خواص خود فلز. بنابراین نباید طول جریان جرقه را یک خاصیت مهم در نظر گرفت.
تست شعله
موقع تماس سطح فلزات با شعله مستقیم، رنگ آنها تغییر خواهد کرد. فلزات نیز با آهنگ های متفاوت ذوب می شوند و حوضچه جوش مذاب و سرباره آنها ممکن است متفاوت باشند.
تست تراشه
چکش و قلم برش سرد را می توان برای برش فلز جهت تست تراشه استفاده کرد. فلز را می توان از روی سادگی یا دشواری برش آن شناخت و این که آیا لبه های برش یکنواخت هستند یا ناهموار و نیز پیوسته بودن یا نرم و کوچک بودن تراشه ها نیز در شناخت آن موثر است.
تست مغناطیسی
تست مغناطیسی با یک آهنربای کوچک که روی سطح فلز قرار می گیرد انجام می شود. اگر مغناطیس بر سطح نچسبد فلز غیر مغناطیس است. فلزات غیر مغناطیسی از نوع غیر آهنی هستند مانند مس یا آلیاژهای مس، آلومینیوم و منیزیم.
تست خراش سوهان
تست خراش ساده با سوهان نیز گاهی برای تعیین تقریبی سختی فلزات جهت شناسایی انواع مختلف فولادها به کار گرفته می شود. سوهان روی سطح فلز کشیده می شود و خراش با مقادی برینل منتخب مقایسه می گردد تا سختی فلز معین شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد