مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب
مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب

مشخصات روش جوشکاری WPS

هدف از تنظیم WPS مشخص و تعیین کردن جزئیات فرآیند جوشکاری یک قطعه است. برخی از کارخانه ها برای تولیدات خود گواهی کیفیت نیز تنطیم میکنند تا بوسیله آن شرایط آماده سازی، بررسی و تائید مشخصات بیان شده در روش جوشکاری کنترل شود.


براساس نوع سازه، استانداردهای مختلفی برای طراحی و ساخت سازه در کشورهای مختلف موجود است و تقریباً در تمامی این استانداردها، بخشی به جوشکاری و کنترل کیفی اختصاص داده شده است. بعنوان مثال در امریکا، طراحی و ساخت بویلرها، مخازن تحت فشار و نیروگاههای اتمی براساس استانداردهای منتشره از سوی انجمن ASME صورت میگیرد. همچنین برای سازه های فلزی انجمن AWS استانداردهایی را منتشر کرده است. انجمن API نیز برای مخازن ذخیره فولادی و لوله های انتقال گاز، کدهایی را معرفی کرده است.

امروزه خواسته های کیفیتی جوش جهت کسب استانداردهای ISO 9001، باید براساس کد EN-729 تنظیم گردد. این استاندارد در چهار بخش به ترتیب:

  

1. راهنمای انتخاب و استفاده

2. خواسته های کیفیت کامل

3. خواسته های کیفیتی استاندارد

4. خواسته های کیفیتی ابتدایی جوشکاری را مطرح میکند.


ASME Sec IX درباره کیفیت جوشکاری بویلرها و مخازن تحت فشار، استاندارد AWS D1.1 برای کنترل کیفیت جوشکاری سازه های فلزی، API 650 برای تعیین کیفیت جوشکاری مخازن ذخیره فولادی و API 1101 برای تعیین کیفیت جوشکاری خطوط لوله گاز میباشد. در کشورهای اروپایی نیز استاندارد EN-288 به تنظیم روش جوشکاری اختصاص داده شده است.


نکته حائز اهمیت آن است که هدف تمامی استانداردهای مذکور تعیین کیفیت مطلوب جوش است و تنها بسته به مسائل طراحی مورد نظر، متغیرهای اساسی مورد توجه جهت ارائه روش جوشکاری، تغییر میکند.


مشخصات روش جوشکاری WPS براساس نیازهای سازنده و بنا به تائید مشاور طرح، تنطیم میگردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد