مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب
مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب

پنج توصیه برای ارتقا ء جوشکاری اتصالی

پنج توصیه برای ارتقا ء جوشکاری اتصالی


گاهی نکات ظریف میتواند شما رایک جوشکار بهتر نما ید. به سادگی درباره CLAMS فکرکنید  : تنظیم جریان ، طول قوس ، زاویه ی الکترود ،تنظیم دستی الکترود وسرعت حرکت .اگر شما درحال فراگیری تکنیک جوشکاری قوس با محافظت مذاب هستید  ا گراین پنج مورد را  رعایت کنید تکنیک جوشکاری شما افزایش خواهد یافت.


 قبل از پرداختن  به این پرسش که چگونه جوشکاری کنیم  و ا طلا عاتی که بعدا" دراین مقاله در ادامه خواهدآمد دقایقی برای بازنگری توصیه های زیر صرف کنید  مخصوصا  اگر که شما تا بحال  جوشکاری قوسی انجام نداده اید یا در شک و تردید هستید که چه دستگاهی  را برای خرید انتخاب کنید.


کدام نوع ازجوشکاریها دراطراف ما بهترین کارایی را دارند ؟ 


 دستگاهی با خروجی  AC,DC خواه ازنوع  ماشین با  قوس الکتریکی مثلMiller,s Thunderbolt  و یا ازدستگاه جوشکاری گازی مثل دستگاه Miler s Bobcut . جوشکاریDCمزایای بهتری را نسبت به AC دارد مثل:شروع آسانتر ، قطع کمتر قوس   ،جرقه کمتر با  ظاهر مناسب تر ، سهولت در جوشکاریهای عمودی و بالاسر.یادگیری ساده تر چگونگی جوشکاری وجوشکاری صافتر. درجریان  DC با قطب های معکوس (الکترود مثبت ) درآمپر معین  حدود %10 نسبت به جریان ACنفوذبیشتری  دارد  در حالیکه DC   با قطب های غیر معکوس (الکترود منفی ) برای جوشکاری فلزات نازکتر مناسبتر است  

 

آیاخروجیAC   مزایایی دارد  ؟ 


اگر شما نیاز به جوشکاری روی موادی که در اثر اصطکاک خواص مغناطیسی پیدا میکنند دارید ، مانند زمانی که علوفه، غذا یا آب دائما به یک سطح استیل مالیده شود .  یک  خروجی DC   به خاطر ((انحراف قوس  )) کارایی ندارد، بطوریکه  میدان مغناطیسی باعث انحراف  مذاب  فلزپرکننده به خارج حوضچه جوش  می شود .چون خروجی AC  به نوبت قطب هارا عوض می کند ،این امر شما را قادر می سازد تا بتوانید قطعات  مغناطیس راجوشکاری نمائید .توان ماشینی که نیاز داریم چه میزان باید باشد ؟   


 بین 225 تا300 آمپردرصد میانگینی است که برای ماشینهای دستی در نظر گرفته میشود. اگرچه فرایندهای جوشکاری اتصالی در بیشتر مواردبه200 آمپر یا کمترنیاز مند است .  برای جوشکاری مواد با ضخامت بیشتر از3.8 اینچ  مسیرها را چند ساده تراست که چندین پاس جوشکاری نماییم این کاری است که افراد حرفه ای انجام میدهند حتی زمانیکه روی سازه های فولادی 1 اینچ جوشکاری می نمایید. 


در متون تخصص عبارت "دوره کارکرد " دیده می شود این کلمه به چه معنا است .


دوره کارکرد تعداد دقایق بیشتر از سیکل های  10 دقیقه ای می باشد که یک جوشکار می تواند انجام دهد . برای مثال دستگاه جوش الکتریکی Thunderbolt XLخروجی 200آمپر DC را در سیکل تناوب  20 درصدی ایجاد کند که می تواند به صورت مدام با آمپر 200برای2   دقیقه جوشکاری کرد بعد از آن باید به مدت 8 دقیقه جوشکاری نکرد تا از داغ شدن  بیش از اندازه آن جلو گیری کرد .


 دورةکارکرد و جریان با هم نسبت معکوس دارند  درآمپر90 دورة کارکردThunderbolt   100درصد می شود. به این معنی که شما می توانید بدون وقفه جوشکای کنید . قانون نسبت معکوس برای تمامی ماشین های کمپانی Miller صادق است ولی برای ماشین های ساخت کمپانی های دیگر کاربرد ندارد.  


ازچه نوع الکترودی  برای سخت کاری سطحی استفاده کنیم ؟     

 این میلگرد ها بسته به کاربرد می توانند مقاومت به ضربه ، مقاومت به سایش  یا هردو را ایجاد نمایند . زیرا نوع الکترود مورد نیاز به خاک یا سنگ های موجود درمنطقه ای که شما قرار دارید بستگی دارد . با مسئول تدارکات جوشکاری منطقه ی خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی نماید .اگر شما عامل  توزیع کننده ای را     نمی شناسید می توانید  با شماره 4553-426-800-001  تماس بگیرید تا اپراتور به صورت اتوماتیک به شما نزدیکترین توزیع کننده ی  Millerرا معرفی نماید . 


ازچه نوع الکترودی جهت کاربردهای عمومی روی فولاد باید استفاده کنیم؟

الکترود های معمول مورد استفاده برای کاربردهای عمومی  شامل 6010,6011,6013,7018,7024) )میباشندکه هرکدام دارای ویژگی های خاصی هستند الکترود های 6010 نفوذ بیشتری دارند در حالیکه الکترودهای 6013 نفوذ کمتری  دارند. برای بهترشدن شکل بستر جوش و برای کار روی فولادهای مستحکم تر (مثلا" برای اتصال )ازالکترود 7018 استفاده می کنیم . برای نفوذ بیشتر در مواد ضخیمتر پخ 30 درجه ایجاد نمایید. (به اندازه ی پهنای یک سکه  5 سنتی در انتهای شیار فاصله ایجاد نمایید ) و چندین پاس جوشکاری کنید.ا ولین پاس را با الکترود 6010 وسپس کپ را با الکترود 7018  جوشکاری نمایید. شاید استفاده از الکترود7024 آسانترباشد. همچنین پس کشی این الکترودهای پوشش ضخیم به صورت اتوماتیک طول صحیح قوس الکتریکی را حفظ می کند به طوری که به شما اجازه می دهد تا سیم جوش را در محل جوشکاری در طول قطعه کار ثابت نگهدارید .


آیا لازم است قبل از جوشکاری اکسیدزدایی  یا چربی زدایی کنیم ؟

 جوشکاری اتصالی  بیشتر روی شرایط غیر تمیز انجام می گیرد  ولی ضرری ندارد اگر که با یک برس سیمی یا سنباده قسمت های مورد نظر را پاک کنیم . اگر شما آمادگی  دارید و مهارت نسبی در جوشکاری پیدا کرده اید ، شما می توانید یک جوشکاری بی عیب   انجام دهید اگرچه حتی ماهرترین جوشکارهم نمی تواند بر آماده سازی ضعیف غلبه کند ،چراکه که آن می تواند باعث ایجاد ترک ،ذوب ناقص وناخالصی سرباره شود.


CLAMSرابه یاد داشته باشید . 


حال که شما آماده اید تا جوشکاری کنید CLAMSرا به یاد داشته باشید. رعایت  تمام نکات ذکر شده شایدباهم در یک لحظه از جوشکاری  ممکن است مشغله  زیادی ذهن به نظر برسد . اما این مواردبا تمرین برای شما طبیعی می شود..د لسرد نشوید .  جوشکاری اتصالی  ، آنطور که از اسمش بر می آیدبه خاطر این نیست که الکترودها ی آن چسبنده  هستند بلکه هر کسی وقتی چگونگی جوشکاری را آموخت  می تواند الکترودها  را به قطعه کار بچسباند.     

                     

شرایط جریان :

جریان صحیح ،یا امپراژ، مقدمتا" بستگی به قطر و نوع الکترودانتخابی دارد. برای مثال یک الکترود 1/8 اینچ 6010 در جریان بین 75 تا 125 مناسب است ،در حالیکه جوشکاری با یک الکترود 5/32 اینچ 7018 در جریان بالای 220 آمپر  انجام می گیرد . روی جعبة الکترود ها معمولا محدوده کاربردثبت  می شود . جریان را بر اساس  ضخامت  مواد ،مو قعیت جوش ( در حدود 15 درصد گرمای کمتری را برای کارسربالا در مقایسه با جوشکاری  سطح صاف در نظر بگیرید ) ومنظره جوش تمام شده انتخاب کنید بیشتر دستگاه های جدید جوش دارای یک بر چسب دائمی هستند که در روی آن تنظیم جریان برای انواع مختلف الکترودها با ضخامت ها ی مختلف مواد توصیه شده است .

طول قوس :       


 طول صحیح قوس با هر الکترود و هرکاربردی تغییر می کند .دریک  شروع خوب  طول قوس نباید از قطر قسمت مرکزی الکترود تجاوز کند .  نگهداشتن الکترودها در  فا صله خیلی نزدیک ولتاژ جوشکاری را کاهش میدهد . که این امر یک قوس نامنظم ایجاد می کند که باعث خفگی خود قوس یا سرد شدن سیم جوش میشود ، ونیز منجر به ایجاد بستر جوش برجسته  تر می شود. قوس های بیش از حد بلند(ولتاژ  خیلی بالا ) باعث ایجاد جرقه ،نرخ پایین رسوب ،سوختگی کنار جوش و شاید تخلخل می  شود .


بسیاری از تازه کارها با قوس های باطول خیلی بلند جوشکاری می کنند بنابراین آنها خال جوش های ناصاف با تعدادزیادی جرقه می گذارند. کمی تمرین بیشتر به شما نشان می دهد که جوشها متراکم تر خواهند شدو ساختار و شکل خال جوشهاو طول قوس به کنترل درخواهند آمد. خال جوشها باریکتر ( ظریفتر) با جرقه  کمتری خواهد داشت.

زاویه انتقال


جوشکاری در یک سطح افقی و روی موقعیت های بالای سر به تکنیک های دراگ یا پشت دستی احتیاج دارد. میله را عمود به اتصال و سر الکترود را در زاویه 5تا 15 درجه نسبت به  مسیر حرکت نگهدارید برای جوشکاری عمودی  از تکنیک فشاریا پیش دستی استفاده کنید وسر الکترود را مایل با زاویه  15 درجه خارج از مسیر مستقیم انتقال نگه دارید.


انجام با مهارت (انجام با دست )

هر جوشکاری با دستان خودش و نحوه استفاده ی خاصی از الکترودها دارد. روش کار خودرا با مشاهده ی روش کار دیگران ارتقاء دهیدوروشی رابا نتیجه خوب ایجاد نمایید. توجه داشته باشید در مواد 4/1 اینچ و باریکترحرکت  میله بستری را پهنتر از آنچه لازم است  ایجاد مبکند در بسیاری از مثالها، ساده ، مستقیم و انتقالها خیلی خوب هستند.


 برای ایجاد  یک بستر پهن تر روی موادضخیم تر، الکترودها را از طرفی به  طرف دیگر به صورت دایره واربا  دایره های روی هم افتاده یا نیمدایره ای Z  مانندحرکت دریبل  حرکت دهید. حرکت نقطه به نقطه راتا 2الی 2/1 برابر قطرالکترود محدود نمائید. برای پوشاندن منطقه بزرگتر ،چندین پاس جوشکاری نمایید یا شکل هرمی ایجاد نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد