مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب
مهندسان جوش ( welding engineers )

مهندسان جوش ( welding engineers )

جوشکاری یا عیب

جوش قوس الکتریکی

یکی از متداول ترین روشهای اتصال قطعات کار می باشد، ایجاد قوس الکتریکی عبارت ازجریان مداومالکترونبین دو الکترود و یا الکترود و یا الکترود و کار بوده که در نتیجه آن حرارت تولیدمی شود. باید توجه داشت که برای برقراری قوس الکتریک بین دو الکترود و یا کار والکترود وجود هوا و یا یک گاز هادی ضروری است. بطوریکه در شرایط معمولی نمی توان درخلاءجوشکارینمود.

در قوس الکتریکی گرما وانرژینورانی درمکانهای مختلف یکسان نبوده بطوریکه تقریباً 43% از حرارت درآند و تقریباً 36% درکاتد و 21% بقیه بصورت قوس ظاهر می شود. دمای حاصله ازقوسالکتریکیبنوع الکترودهای آن نیز وابسته است بطوریکه در قوس الکتریکی باالکترودهای ذغالی تا 3200 درجه سانتیگراد در کاتد و تا 3900 در آند حرارت وجوددارد. دمای حاصله در آندو کاتد برای الکترودهای فلزی حدوداً 2400 درجه سانتیگراد تا 2600 درجه تخمین زده شده است.
در این شرایط درجه حرارت در مرکز شعله بین 6000تا 7000 درجه سانتیگراد می باشد از انرژی گرمائی حاصله در حالت فوق فقط 70% تا 60% در قوس الکتریک مشاهده گردیده که صرف ذوب کردن و عمل جوشکاری شده و بقیه آن یعنی 30% تا 40% بصورت تلفات گرمائی به محیط اطراف منتشر می گردد.

طول قوس شعله Arc length بین 8/0 تا 6/0 قطر الکترود می باشد و تقریباً 90% از قطرات مذاب جداشده از الکترود به حوضچه مذاب وارد می گردد و 10% باطراف پراکنده می گردد. برایایجاد قوس الکتریکی با ولتاژ کم بین 40 تا 50 ولت در جریان مستقیم و 60 تا 50 ولتدر جریان متناوب احتیاج می باشد ولی در هر دو حالت شدت جریان باید بالا باشد نهولتاژ.
همچنین ببینید:


انتخابصحیح الکترود برای کار
انواعالکترودها
الکترودهادر جوش قوس الکتریکی
انواعگرده جوش در جوش برق

انتخاب صحیح الکترود برای کار

انتخاب صحیح الکترود برایجوشکاریبستگی به نوع قطب و حالت درز جوش دارد مثلاً یک درز V شکل با زاویه کمتر از 40 درجهبا ضخامت زیاد حداکثر با قطر اینچ که معادل 2 میلیمتر است برای ردیف اول گرده جوشاستفاده می گردد تا کاملاً در عمق جوش نفوذ نماید. ولی چنانچه از الکترود با قطربیشتر استفاده شود مقداری تفاله در ریشه جوش باقی خواهد ماند. که قدرت و استحکامجوش را تقلیل می دهد.
انتخاب صحیح الکترود( از نظر قطر)

بایستی توجه داشت که همیشه قطر الکتروداز ضخامت فلزجوشکاریکمتر باشد هر چند که در بعضی از کارخانجات تولیدی عده ای از جوشکاران الکترود باضخامت بیشتر از ضخامت فلز را به کار می برند. این عمل بدین جهت است که سرعت کارزیادتر باشد ولی انجام آن احتیاج به مهارت فوق العاده جوشکار دارد.
همچنینانتخاب صحیح قطر الکترود بستگی زیاد به نوع قطب ( + یا - ) و حالت درز جوش داردمثلاً اگر یک درز V شکل با زاویه کمتر از 40 درجه باشد بایستی حداکثر از الکترود باقطر پنج شانزدهم اینچ برای ردیف اول گرده جوش استفاده کرد تا کاملاً بتوان عمق درزرا جوش داد. چنانچه از الکترود با قطر زیادتر استفاده شود مقداری تفاله در جوش باقیخواهد ماند که قدرت و استحکام جوش را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. در حینجوشکاری گاهی اوقات جرقه هائی به اطراف پخش می شود که دلایل آن چهار مورد زیر است.
1. ایجاد حوزه مغناطیسی و عدم کنترل قوس الکتریکی
2. ازدیاد فاصله الکترود نسبت به سطح کار
3. آمپر بیش از حد یا آمپر بالای غیر ضروری
4. عدم انتخاب قطب صحیح برای جوشکاری

اطلاعات پاکت الکترود

مطابق استاندارد پاکت ها و کارتنهای الکترود بایستیعلامت ها و نوشته هائی داشته باشند که حتی المقدور مصرف کننده را در دسترسی بهکیفیت مطلوب جوش راهنمائی و یاری نمایند.
در روی پاکت الکترود علاوه بر نامکارخانه سازنده , نوع جنس نیز درج می شود که برای مصرف صحیح حائز اهمیت است.
هرپاکت الکترود بایستی علاوه بر اسم تجارتی الکترود, طبقه بندی آن الکترود را حداقلطبق یکی از استانداردهای مهم بیان نماید. برای آگاهی از طول زمان ماندگی الکترود درکارخانه, بازار یا انبار و غیره . شماره ساخت یا تاریخ تولید روی پاکت نوشته یا مهرزده می شود.
قطر سیم مغزی الکترود مصرف کننده را در کاربرد صحیح آن با توجه بهصخامت فلز, زاویه سیار , ترتیب پاس و غیره راهنمایی می کند.
نوع جریان برق ازاینکه جریان دائم یا جریان متناوب لازم است( با موتور ژنراتور یا ترانسفورماتور میتوان جوش داد) یا هر دو و در جریان دائم نوع اتصال قطبی بایستی یا به عبارت یاعلامت روی پاکت درج شود.
حالت یا حالاتی از جوشکاری که این الکترود در آن حالتیا حالات مناسب است روی پاکت بیان می شود.
درج حدود شدت جریان برق ( بر حسبآمپر ) جهت انتخاب اولیه ( تنظیم دقیق شدت جریان ضمن جوشکاری با توجه به عواملمختلف انجام می شود) ضروری است. وزن الکترودها یا تعداد الکترود داخل هر بسته رویپاکت یا بر چسب آن درج می شود. نوشتن مواردی که در بالا به آن اشاره شد, روی پاکتمطابق بیشتر استانداردها اجباری است.
همچنین خواص مکانیکی و شیمیائی , وضعیتذوب و کیفیت قوی, نحوه نگهداری و انبار کردن, درجه حرارت خشک کردن, مواد استعمالبخصوص و پاره ای توصیه های دیگر در روی پاکت برای آگاهی مصرف کننده چاپ شده و یامهر زده می شود.
الکترودها

الکترودهائی که در جوش اتصال فولاد به کار برده می شوندمفتولهای مغزی با آلیاژ یا بدون آلیاژ دارند که جریان جوش را هدایت می کند. شعلهبرق بین قطعه کار و سرآزاد الکترود می سوزد و الکترود به عنوان یک ماده اضافی ذوبمی شود.
الکترودهای نرم شده دارای علائم اختصاری بوده ( دین 1913 ) که روی بستهبندی آنها نوشته شده است. علائم اختصاری تمام نکات مهمی که در به کار بردن آنالکترود باید مراعات شوند نشان می دهند.
مشخصات الکترودها

درجوشکاریمشخصات الکترودها با یک سری اعداد مشخص می گردند. اعداد مشخصه به ترتیب زیر میباشد.
E 60 10

E = جریان برق
60 = کشش گرده جوش برحسب پاوند بر اینچ مربع
1 = حالات مختلف جوشکار ی
0 = نوع جریان می باشد.

علامت اول
در علائم الکترود بالاEمشخص می نماید که اینالکترود برای جوشکاری برق بوده با استقاده می شود. ( بعضی از الکترودهای پوشش دارهستند که در جوشکاری با اکسی استیلن از آنها استفاده می شوند مانند FC18 ).

درعلامت دوم
عدد6و0یعنی مشخصه فشار کشش گردهجوش بر حسب پاوند بر اینچ مربع بوده بایستی آن را در 1000 ضرب نمود یعنی فشار کششگرده جوش این نوع الکترود 60000 پاوند بر اینچ مربع است.
Kg/mm2

علامت سوم
حالات جوش را مشخص می کند که همیشه این علامت 1 یا 2یا 3 می باشد. الکترودهائی که علامت سوم آنها 1 باشد در تمام حالات جوشکاری می تواناز آنها استفاده کرد. و الکترودهائی که علامت سوم آنها عدد 2 می باشد در حالت سطحیو افقی مورد استفاده قرار می گیرند. الکترودهائی که علامت سوم آنها 3باشد تنها درحالت افقی مورد استفاده قرار می گیرند.

علامت چهارم
خصوصیاتظاهری گرده جوش و نوع جریان را مشخص می نماید که این علائم از 0 شروع و به 6 ختم میگردند.
1. چنانچه علامت چهارم یا آخر صفر باشد موارد استعمال این الکترودها تنها با جریانمستقیم یا DC و با قطب معکوس می باشد. نفوذ این جوشکاری زیاد و شکل مهره های جوش آنتخت و درجه سختی گرده جوش تقریباً زیاد می باشد.
2. چنانچه علامت چهارم یک باشد موارد استعمال این الکترود با DC , AC می باشد. شکلظاهری جوش این الکترود صاف و در شکافها و درزها کمی مقعر و درجه سختی جوش کمیزیادتر از گرده اول است.( AC = جریان متناوب و DC = جریان مستقیم می باشد. )
3. اگر علامت چهارم 2 باشد موارد استعمال الکترود با AC , DC می باشد.نفوذ جوشمتوسط و درجه سختی جوش کمی کمتر از دو گروه قبل می باشد نمای ظاهری آن محدب است.
4. اگر علامت چهارم 3 باشد این الکترود را می توان با جریان AC متناوب یا جریانمستقیم به کار برد. درجه سختی گرده جوش این الکترود کمتر از دو گرده اول و دوم وکمی بیشتر از گرده سوم می باشد و نیز در دارای قوس الکتریک خیلی آرام و نفوذ کم وشکل مهره های آن در درزهای شکل محدب می باشد.
5. اگر علامت چهارم 4 باشد این الکترود را می توان با جریان DC , AC به کار برد.
موارد استعمال این الکترود برای شکافهای عمیق یا در جائی که چندین گردهجوش به روی هم لازم است می باشد.
1. چنانچه علامت آخر 5 باشد مشخصه این علامت این است که فقط جریان DC مورد استفادهقرار می گیرد و موارد استعمال آن در شکافهای باز و عمیق است. درجه سختی گرده جوشاین الکترود کم و دارای قوس الکتریکی آرامی است و پوشش شیمیایی آن از گروه پوششالکترودهای بازی است.
2. چنانچه علامت آخر 6 باشد. خواص و مشخصه آن مطابق گروه 6 است با این تفاوت که باجریان Ac مورد استفاده قرار می گیرد.
انواع الکترود برای جوشکاری در تمام حالات مخصوصاً سربالا

استاندارد آما 1/421 م ج
رنگ شناسائی : انتها – سورمه ای سیر
الکترود روتیلی روپوش متوسطبرای فولادهای ساده در تمام حالات مخصوصاً جوش سربالا و بالاسر و حالات اجباری،دارای اکسیدآهن.
دارای گواهی ازلویدز ژرمن
جوش دادن با این الکترود بسیار آسان است و سرباره آن بخوبی پاک میشود – قوس آرام دارد – گرده جوش تمیز است و حالات مختلف را با شدت جریان ثابت بخوبیجوش می دهد.
انواع الکترود برای جوشکاری در تمام حالات مخصوصاً سربالا

استاندارد آما 1/421 م ج
استانداردآمریکائی: AWS.E 6013
رنگ شناسائی : انتها – زرد
الکترود با روپوش متوسط روتیلی برای جوشکاری فولادهای معمولی در ساختمان اسکلتهای فلزی – خرپاها – پل سازی – در و پنجره سازی – ورقکاری و سایر کارهای آهنی – این الکترود را می توان برای جوشکاری درهمه حالات ( عمودی – افقی – و بالاسر ) استفاده نمود. محل جوش نرم است و بخوبی قابل برادهبرداری یا چکش کاری می باشد.

دارای گواهی از لویدز ژرمن و دانشکده پلیتکنیک تهران و هنرستان صنعتی تهران.
انواع الکترود مخصوص جوشکاری مخازن – ماشین سازی – پل سازی و کشتی سازی

استاندارد آما 4/1 + 50 ک ج
استانداردآمریکایی: AWS.E 7018/8018
رنگشناسائی : انتها – نقره ای
الکترود قلیائی برای کارهائی که به جنس جوش فشارزیاد وارد می شود مانند مخازن دیگها – مصارف ماشین سازی – کشتی سازی – پل سازی وبناهای فولادی – قابل کار روی فولادهای ساختمانی ، 33 St ، 34 St ، 42 St ، 50 St ، 52 St ، 60 St ، 70 St و فولادهای دانه ریز با مقاومتهای 50 تا 62 کیلوگرم مثلفولادهای 50 Fb ، 50 Hsb ، 4 Mn 19 ، 5 Mn 17، 39 Bh ، 154 Dillinal ، 50 Aldur ، F 38 Sb ، 6 Fk ، 50 Hoag ، 36 Union ، 36 Bh ورقهای دیگ سازی HIII ، HII ، HI ،ورقهای لوله سازی ، 4/55 St ، 55 St ، 8/45 St ،5/45 St ، 45 St ، 8/35 St ، 35 St ، 4/35 St ، 35 St ، و فولادهای کشتی سازی A . B .C . D .E و فولادهای مقاوم درسرما N 35 TT St ، N 45 TT St ، N 45 TT St ، V 41 TT St ، N 41 TT St ، V 35 TT St و فولادهای مقاوم در کهنگی و سرما.
دارای گواهی از خط آهن دولتی آلمان فدرال ولویدزژرمن برای فولادهای ، 50 St ، 60 St ، 70 St آزمایش شده از طرف اتحادیهمراقبتهای فنی آلمان تا منهای 80 درجه سانتیگراد.
این الکترود با پاشیدن متوسطدر همه حالات به آسانی جوش می خورد. فقط الکترودهای خشک مصرف شود. با قوس کوتاهجوشکاری شده و حتی المقدور کمتر نوسان دهند. سربار آن به آسانی پاک می شود. مخصوصاًثبات فرم آن حتی در حرارتهای کم و تنشهای نامناسب جالب توجه است.


الکترودهای مخصوص رنده های ماشین تراش و صفحه تراش یا فولادهای تنه بر

عملیات حرارتی
الف- تاباندن 5 ساعت در 820 درجه سانتیگراد

ب- آب دادن : حرارت سردکردن 1280 تا 1320 درجه سانتیگراد

وسیلهسردکردن : روغن – حمام گرم – هوای خشک فشرده
حرارت حمام کردن : 500 تا 550 درجهسانتیگراد
حرارت رنگ گیری : 560 تا 580 درجه سانتیگراد

نمونهمصرف
رنده صفحه تراش طبق دین 4552__
ساختمان یک رنده صفحه تراشنوبا :__
این فولاد بهتر از همه است زیرا دارای تمام خواص جوشکاری و آبدهی میباشد.
حتی المقدور از مصرف فولادهائی که بیش از 45/0 % و کمتر از 35/0% کربندارند اجتناب شود.

طرز کار
الف- گرم کردن سریع 600 تا 700 درجهسانتیگراد
ب- جوش دادن
د- سائیدن مقدماتی ( در صورت تاباندن جهت نرم شدنعملیات براده برداری هم ممکن است)
هـ - آب دادن در حرارت 1280 درجه سانتیگراد ( در روغن )
و- رنگ گیری نیم ساعت در 560 درجه سانتیگراد
ز- به اندازه سائیدن
برای محدود کردن جوش روکشی قطعاتی از مس یا فلزات سبک و همچنین قطعات گرافیتپهلوی آن قرار می دهند. این قطعات کار جوش را آسان کرده و سرعت کار را زیاد مینماید.
قطعات فوق باید طوری باشند که جلوی جریان جوش را نگیرند.برای این منظوریا باید یخ خورده باشند ( 45 درجه ) و یا بین قطعات و قطعه کار 2 تا 3 میلیمترفاصله باشد.
انتخاب قطر الکترود بسته به سطحی است که باید روکش شود.
آما 1105

رنگ شناسائی : انتها – زرد با خال نقره ای
استاندارد :آمریکائیE FE.5B
مخصوص تهیه و اصلاح لبه های افزارها مثل رنده های ماشین تراشو صفحه تراش.
آما 1105 می تواند در تهیه کارهای نو روی فولادهای ساده و درکارهای اصلاحی روی تمام افزارهای فولاد تندبر روکشی شود.
این الکترود دارای قوسآرام است و آسان هدایت می شود جنس جوش متراکم و بدون خلل و فرج بوده سخت و پرمقاومت می باشد و عملیات حرارتی لازم ندارد ولی به هر صورت با آن عملیات سخت ترخواهد شد.
جنس جوش در هر حال قابل براده برداری نیست و فقط ممکن است با سنگسمباده سائیده شود. در جوش روکشی به روی فولاد کربن دار وقتی بهترین نتیجه حاصل میشود که به فلز مبنا حداقل حرارت لازم جهت چسبیدن جوش برسد. برای این منظور باید حتیالمقدور با جریان کم جوشکاری کرد و الکترود را نوسان نداد. فلز مبنا باید قبلاً درحدود 600 الی 700 درجه سانتیگراد گرم شده باشد و هنگام جوش این حرارت حفظ شود ازنظر ترکیبات خاصی که در روپوش وجود دارد با الکترود آسیب دیده نباید جوش داد.


الکترودهای روکش سخت و مقاوم در برابر فرسودگی

رنگ شناسائی : انتها – سبزبا خال سفید
الکترود روپوش کلفت اوستنیتی همراه با کرم – نیکل – ومانگانز برای جوشکاری اتصالات عالی و ترک نخور- فولادهای بد جوش یا فولاد ریختگی .جوش روکشی ریل های تراموای سوزن خط آهن – زنجیرهای حرکت تراکتورهای زنجیری و امثالآن – قشر لائی پر مقاومت در روکشهای سخت مخصوصاً قسمتهای فرسوده شونده در فولاد سختکرم دار مخصوص فولادهای ساده و آلیاژدار با استحکام زیاد- فولادهای احیا شدهفولادهای زنگ نزن کرم دار فولادهای مقاوم در پوسته شدن – فولادهای سخت منگنز وفولادهای معمولی.
دارای گواهی از خط آهن آلمان فدرال برای روکشی و جوش دادنفولاد سخت منگنز آما 1090 با قوس آرام ذوب می شود در حال عادی پس ازجوشکاریجنس جوش نرم و پر مقاومت است ومی تواند با عملیات سخت کننده سرد تا 400 برینل سختگردد. جنس جوش به مقدار زیادی زنگ نزن و مقاوم در الکتروشیمی است. تا 800 درجهسانتیگراد سخت است و پوسته نمی کند.
الکترودهای مقاوم در برابر حرارت برای ساختمان تاسیسات نفتی و شیمیائی آماجی 1248 ن

رنگ شناسی : انتها – سفید با خال آبی
الکترودی است با روپوش قلیائیو با 5/0% کرم و 5/0% مولیبدن مناسب برای کار به روی فولادهای مقاوم در برابرحرارتهای زیاد و عملیات پر فشار مانند ساختمانهای مراکز جدید تاسیسات نفتی وشیمیائی.
دارای گواهی از کارخانه شل هندی. این الکترود جریان آرام و روان داردسرباره آن آسان پاک می شود و در تمام وضعیت به آسانی کار می کند. درز آن تمیز و خوشمنظره است. برای رسیدن به یک جوش بی نقص نباید الکترود را نوسان داد و همچنین بایدحتی المقدور طول قوس را کوتاه نگهداشت. فقط باید الکترودهای خشک مصرف کرد. در صورتمرطوب شدن الکترودها باید آنها را دو ساعت در حرارت 150 درجه سانتیگراد خشک کرد وسپس به مصرف رساند.
پیش گرم کردن قطعه کار از 200 تا 300 درجه سانتیگراد و گرمکردن آن برای رفع تنش از 720 تا 750 درجه سانتیگراد توصیه می شود.

رنگشناسائی :انتها – سفید با خال سفید
استاندارد : آلمانی KB^IS
الکترودقلیائی با روپوش کلفت برای جوشکاری فولادهائی که حداکثر تا 550 درجه سانتیگراد رابه طور قائم تحمل می نمایند مانند دیگها- مخزن و لوله ها و فولادهای ریخته گریمخصوص جوشکاری روی فولادهای 17Mn4,19Mn5,15Mo3,HIV و فولاد ریخته گری Gs22Mo4 وفولادهای دانه ریز با مقاومت 50 تا 60 کیلوگرم بر میلی متر مربع آزمایش شده از طرفاتحادیه مراقبتهای فنی آلمان- دفتر آمریکائی و لویدژرمن.
این الکترود دارای قوسآرام و ثابت است. پاشیدن آن بسیار کم می باشد. سرباره در قطعات متوسط به آسانی پاکمی شود. منظره گرده جوش تمیز است. اندازه های تا 25/3 میلیمتری آن مخصوص لایه ریزدر حالات اجباری درست شده است. این الکترود به طریقه مخصوصی با دو روپوش تهیهگردیده و در تمام حالات به استثنای از بالا به پایین قابل جوشکاری است.
(فقطالکترودهای خشک را مصرف نمائید.)
الکترودهای مخصوص جوشکاری سربالا

استاندارد آما 1/322 ن ج
رنگشناسائی : ندارد
الکترودی است برای جوشکاری در تمام حالات مخصوصاً عمودیسربالا, دارای قابلیت پل زنی خوب, با این الکترود می توان ورقهای نازک را هم بخوبیورقهای ضخیم جوش داد. درز جوش ریز فلس بوده و بسیار تمیز است. گرده جوش کمی برجستهو بدون اثر سوختگی است. برای جوشکاری تعمیراتی و جوشکاری نوسازی در اطاق کامیون- قطعات اتومبیل – مخازن و ساختمانهای فولادی و ورقهای نازک مناسب است.
برایجوشکاری همیشه طول قوس کوتاه انتخاب کنید. در جوشکاری بالا سر قطر کوچکتری انتخابنمائید.

استاندارد آما 1/421 م.ج
رنگ شناسائی انتها : زرد باخال قرمز
استاندارد : آمریکائی E 6013
الکترود با روپوش متوسط تیتانی برایجوش اتصالی در ساختمانهای فولادی ماشین سازی- واگن سازی- دیگ و مخزن سازی – کشتیسازی – درزهای لب به لب و گلوئی روی فولادهای ساده
st33 , st34 , st33 , st37 , st43 , st52 و فولادهای لوله سازی 35 st ,
st35/4 , st35/8 , st45 , st45/4 , st45/8 , st55 , st55/4 و فولاد دیگ سازی HIII, HII, HI و فولاد کشتی سازی A, B,C وفولادهای طبق دین 1623 و فولاد رخته گری.
دارای گواهی از خط آهن آلمان فدرال تا 52 st – لویدز ژرمن – آزمایش ده از طرف اتحادیه مراقبتهای فنی آلمان.
اینالکترود به آسانی روشن می شود.پاشیدن کم دارد- در همه حالات جوش می دهد و سرباره آنبه آسانی جدا می گردد.
الکترودها در جوش قوس الکتریکی

انواع قوس ها در جوشکاری با قوس الکتریک:

تهیه قوس الکتریک به دو صورت باالکترودهای مصرفی و یا با الکترودهای غیر مصرفی مثلاً الکترودهای ذغالی وتنگستنیانجام می گیرد.
قوس الکتریک را می توان هم باجریانمستقیم و هم با جریان متناوب ایجادکرد. ولی عملاً دیده می شود کهجوشکاریبا جریان مستقیم راحت تر و بهتر انجام می گیرد.
جنس الکترودها در جوشکاری با قوس الکتریک :

چنانچه الکترود از نوع غیرمصرفی باشد الکترود از کربن – گرافیت یا تنگستن اختیار می گردد. الکترودهایکربنییا گرافیتی مورداستعمالشان فقط درجوشکاری با جریان مستقیممی باشد در حالیکهالکترودهای غیر مصرفی ازفلزتنگستنیاولفرام را می توان برای هر دو نوع جریان بکار برد.
جنس الکترودها بر حسب مواردکاربردشان از مواد گوناگونی ساخته شد و معمولاً شامل تقسیم بندی زیر می باشد:
1. فولادنرم
2. فولاد پرکربن
3. فولاد آلیاژی مخصوص
4. الکترود چدن
5. فلزات غیر آهنی
در مورد فلزات غیرآهنی از الکترودها و آلیاژهای مانندمس – آلومینیوم – آبنقرهبرنج وبرنزمی توان نام برد.
ترکیب شیمیایی روپوش الکترودها

روپوش الکترودهای فلزی از مواردی مانندآهکیا اکسیدکلسیم CaO فلوئورکلسیم F2Ca – اکسیدسدیم Na2O – تیتان یاتیتانیم Ti – سلولز روتایل – اجسام الیافی مانندآسبست – خاک رس- سیلیسیمSiپور تالک و مایع سیلیکات سدیم یا پتاسیمو غیره می باشد. مقدار وزن پوشش نسبت به الکترود بیت 25% تا 5% وزن الکترود ونقطه ذوبمجموعه مواد تشکیل دهنده بایستیکمتر از فلز یا آلیاژ سازنده الکترود جوشکاری باشد.
فاصله الکترود را نباید ازکار زیاد نمود تا الکترود نتواند با گازهای متصاعده از روپوش خود منطقه ذوب رانگهداری کند و در برابر تاثیر گازهای خارجی محافظت بنماید.
اثرات الکترود شامل موارد زیر است :

1. اگر روپوش الکترود فاسد یا مرطوب شودقوسالکتریکیپیوسته انجام نمی شود و بایستی الکترودها را که دارای مواد آهکی هستنددر درجه حرارت بین 80 تا 60 درجه سانتیگراد در خشک کننده الکترود قرار داد تا ازفساد پوشش آنها جلوگیری شود.
2. حفظ ناحیه جوش از اکسیده شدن و تاثیر ازت و ایجاد اکسید فلزی.
3. خارج راندن مواد مضر از ناحیه جوش زیرا پوشش الکترود ذوب شده و در روی ناحیهمذاب بصورت محافظی قرار می گیرد و چنانچه مواد زیان بخش در داخل مذاب باشد آن ها رابطرف بالا می کشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد